Valg av materiale i båten
Fritidsbåter produseres hovedsakelig i plast og aluminium. Hvert materiale har sine fordeler og sin sjarm, og båteiere har sine preferanser. Det er forskjellige oppfatninger om hvilket materiale som er best, men det er forskjeller både på egenskaper og vedlikeholdsbehov.
Båten skal tåle normal bruk, og det er en fordel hvis den tåler litt ekstra uten at det oppstår større skader. Ved sjøsetting og opptak er det greiere hvis båten ikke er for stor og tung. På høsten må alle båtskrog rengjøres for alger, rur og annet for at båten skal holde seg. De fleste fritidsbåter er malt med bunnstoff under vannlinjen, men i den senere tid har man oppdaget at bunnstoffet er meget giftig for vannmiljøet, og det skal fases ut.
Trebåter som putrer avgårde er vakre å se på og de er laget av naturlige materialer, men treverk er også det materialet som krever mest vedlikehold. Treet må beskyttes mot skadelig UV-stråling, vann, salt og støv. Solens stråler trenger inn i treet og bryter ned alt organisk. Derfor er det viktig at båten har riktig type lakk fordi det er det eneste som beskytter. Treet må rengjøres og lakkeres hver sesong. En del tresorter, for eksempel mahogni, inneholder olje og da er det viktig å vaske båten med et alkalisk rengjøringsmiddel før sliping og lakking. Treet må holdes tørt for å unngå angrep fra sopp som gir råte. En velstelt trebåt gir et varmt og pent inntrykk.
Aluminium er et holdbart materiale, men utvinnes fra ikke fornybare ressurser. Det er lett å stelle og krever veldig lite vedlikehold. Hvis det av en eller annen grunn blir hull i skroget, er det problematisk å reparere hvis du ikke har spesialkunnskaper. En reparasjon må jo være holdbar og se pen ut. Pass også på at båten ikke har skruer i et annen metall som kan ruste. Aluminium koster som oftest mer i innkjøp.
Plast er det vanligste materialet for fritidsbåter. Den krever nesten ikke vedlikehold ut over den årlige rengjøringen. Hvis du velger en båt som er laget av polyetylenplast, får du en UV-bestandig og meget holdbar båt som tåler tøffe tak. Dessuten produseres plasten miljøvennlig og er 100 % gjenvinnbar. Hvis det likevel skulle bli riper eller hull i skroget, er det lett å reparere på egenhånd.